Sint-Hubertusfeest

kerk Neerglabbeek
Loosstraat 8
Neerglabbeek

Het parochiefeest Sint-Hubertus biedt een eucharistieviering in de Sint-Hubertuskerk in Neerglabbeek die sfeervol wordt opgeluisterd door jachthoornblazers en een zangkoor.
Daarna volgt de zegening van paarden en honden op het kerkplein.
Alle deelnemers en toeschouwers kunnen nadien genieten van een borrel en een hapje in de ‘Smultent’.
Deze editie pakken we uit met een heuse ‘Slipjacht’. De slipjacht, ook jagen achter de meute genoemd, is rijk aan traditie en stamt uit het verleden.
Tijdens de slipjacht wordt er een reukspoor, ‘de slip’, gevolgd door een meute honden. Er wordt dus niet op dieren gejaagd en er wordt niet gedood.
Ruiters en honden volgen het parcours over akkers, weilanden en langs bossen. Het samenspel tussen de ruiters, de paarden, de honden en het gezellige contact tussen de deelnemers onderling en de toeschouwers is de essentie van dit jachtspel.
Menners en fietsers kunnen de slipjacht volgen via een uitgestippeld parcours.
Verschillende stopplaatsen onderweg bieden een korte adempauze met entertainment voor klein en groot.