Sint-Hubertusfeest Neerglabbeek

kerk Neerglabbeek
Loosstraat 8
Neerglabbeek

Nu de herfst bijna in zicht is, kijken wij alweer uit naar het Sint-Hubertusfeest op zondag 5 november!

De dag begint met een eucharistieviering in de Sint-Hubertuskerk in Neerglabbeek, sfeervol opgeluisterd door jachthoornblazers en het zangkoor. Daarna volgt de zegening van paarden en honden op het kerkplein. Nadien kun je genieten van een borrel en een hapje in de ‘Smultent’.

De slipjacht, een imitatie-jacht, is afgeleid van de vossenjacht zoals die vroeger werd gehouden. Tijdens de slipjacht volgt een meute honden het reukspoor van een doek doordrenkt met vossenurine, ‘de slip’. Dit spoor wordt vooraf getrokken door een ruiter te paard. Er wordt dus niet op dieren gejaagd en er worden ook geen dieren gedood. De honden staan onder controle van de huntstaff. Te paard volg je de meute honden op een uitdagend parcours over akkers, weides, openbare wegen en langs bossen. Het samenspel tussen de ruiters, de paarden, de honden en het gezellige contact tussen de deelnemers onderling én de toeschouwers is de essentie van het recreatief jachtspel te midden van het gevarieerde landschap.
Drie gezellige stopplaatsen verwennen je onderweg met lekkers, fraai jachthoorngeschal en entertainment. Plezier voor klein en groot!

Iedereen, met of zonder paard, is van harte welkom!

Meer info:
Het volledige programma vind je midden oktober in je brievenbus en op de website http://toerisme.meeuwen-gruitrode.be/
Dienst Vrije Tijd, toerisme – Phil Bosmansplein 1 – 3670 Meeuwen- Gruitrode
tel. 089 85 59 46 – toerisme@meeuwen-gruitrode.be