Pastorale eenheid: Kies een naam

In de voorbije maanden werden er namen voorgedragen voor de pastorale eenheid Meeuwen-Gruitrode.  Het was zo een beetje als zoeken naar een naam voor een langverwacht kind. Een naam die geliefkoosd wordt, geroepen en gefluisterd, vermanend gezegd en teder omhelst.  Een naam die verwachtingen oproept, die ogen opent en woorden doet spreken. Een naam die mensen verbindt en ontketent. Een naam die een thuisland verbeeldt waar er vruchten zijn in overvloed voor iedereen, waar iedereen thuis mag zijn, wie of wat hij ook is, vanwaar hij ook komt.

Tegen het einde van het jaar wil het team pastorale eenheid in samenspraak met allen die het wensen en in overleg met het bisdom een nieuwe naam kiezen voor de huidige parochiefederatie Meeuwen-Gruitrode.

In het kader van het synodaal proces zoals het nog gevoerd wordt kan de nieuwe naamgeving een stroming, beweging op gang brengen, die beeld is van Gods volk onderweg.

We geven graag nog eens het lijstje van tot nu toe genoemde namen. Wel nog toevoegen dat we er steeds Pastorale eenheid, afgekort P.E. aan toevoegen, evenals de gemeentenaam Oudsbergen, omdat dit zo wordt voorgeschreven.

• P.E. Sint Willybrordus Oudsbergen
    (evangeliseerde deze streek, kapel tussen Meeuwen en Gruitrode, is echter ondertussen de naam van de parochiefederatie Dilsen Stokkem))
  • P.E. Shema Oudsbergen
    (Hoor o Oudsbergen, aanvangswoord  van Joodse bijbel, kom open je ogen en je verstand om te luisteren naar het woord van God)
  • P.E. Land van Galilea Oudsbergen
    (de streek waar Jezus  al weldoende rondtrok, bevrijdende woorden sprak en wonderen deed)
  • P.E. Beitoena Beitekum Oudsbergen
    (ons huis is uw huis, gastvrijheid kenmerkt onze gemeenschap, iedereen is hier welkom)
    P.E. PHIL Oudsbergen
    (Phil Bosmans, een ‘hart’elijk priester, met een sociale boodschap met aandacht voor de kleine mens)
  • P.E. Ubuntu Oudsbergen
    (een zoeloe woord van Desmond Tutu dat aangeeft ‘mensen veranderen mensen’, als je openstaat voor de anderen, voor de Ander, verandert je wereld en je wereldbeeld)
    P.E. Ark van Noach Oudsbergen
    (met elkaar scheep gaan naar nieuwe horizonten, weg uit de miserie, de wanhoop en ellende op zoek naar nieuw land om te ontginnen)
    P.E. Paulus Oudsbergen
    (voor Opglabbeek zou het dan P.E. Petrus Oudsbergen kunnen zijn; meestal worden ze samen genoemd en met deze naam geven we aan dat de twee pastorale eenheden van Oudsbergen broederlijk met elkaar optrekken en missionair willen zijn)

Als lezer kan je mee de naamkeuze bepalen. Waarvoor zou jij kiezen en waarom? Maak je mening kenbaar. Mag het naamloos? Ja, maar dat belet natuurlijk dat we me jou in overleg gaan. We kijken er naar uit. Kan je nog andere namen voorstellen? Ja, natuurlijk.

Wij verwachten je voorkeur of suggesties. Geef ze door aan het federatiesecretariaat of stuur ze via mail door aan kerkenleven_mgr@hotmail.com.